Een eneverend dagje

19 juli 2013 - Mandaue, Filipijnen

Gisteren een eneverende dag in Cebu beleefd. Maar eerst 'smorgens uitgebreid ontbeten. We hadden ons vergist in de tijd en dachten dat het al later zou zijn. Tijdens het ontbijt bleek echter dat het pas 4:50 was. Misschien de restverschijnselen van een 'jetleg'. We hadden een echt Europees ontbijt. Frans stokbrood met Zwitserse Emmentaler kaas en Parmaham uit Italie. Daarbij verse jus d'orange en Yakult. Helaas kunnen we hier geen koffie zetten maar die moet dan straks maar in de stad.
Inmiddels hebben we nog steeds geen water in het appartement. Dus water gehaald bij de kraan buiten en daarmee maar douchen. Want met al die warmte is zweten nou eenmaal gegarandeerd.
Na het uitstekende ontbijt maar even bijkomen en daarna kleren brengen naar het huis van Vicci haar ouders. Vandaag worden we begeleid door Dan Dan, de broer Vitto van Vicci, die ook veel weet over de geschiedenis van de Fillipijnen. De eilanden hebben geleden onder de onderdrukkende regimes van Spanje, Amerika en Japan.
Er zijn nog veel resten uit de Spaanse tijd te vinden in Cebu.
Dit leidt ertoe dat er al om 8:30 in een eerste museum paraat staan om dit te bewonderen. Ook Vicci is hier nog niet eerder geweest.
Na al het moois is het inmiddels 11:30 geworden en zijn onze magen behoorlijk aan het 'knagen'. Tijd voor koffie en een lunch. We komen uiteindelijk uit bij Jeelybee en doen ons tegoed aan broodjes hamburger, patat en cola. Jellybee is de Fillipijnse uitgave van McDonald's.
Hierna nog de nodige kerken bezichtigd. Wat een pracht en praal in de kerken. Het katholisisme is hiet nog zeer sterk vertegenwoordigd. Het is alleen de vraag of deze mensen daar beter van zijn geworden. Oke, het geeft ze steun in moeilijke tijden. Maar toch.
Na een bezoek aan het stadhuis, tot op de achtste etage met een adembenemend uitzicht op de zee en de bergen, eindigen we in een oud Spaans fort San Pedro genaamd.
Vicci en ik gaan hierna nog even winkelen en geld halen voor het appartement.
S' middags komt Catharine Yagoon langs, een vriendin van Vicci en inmiddels komt ook de rest van de familie binnengedruppeld. We besluiten met zijn allen te gaan eten en hebben hierna een heel gezellige avond waarbij veel discussie is over het onderwijssysteem van de Fillipijnen en Nederland. Inmiddels is alle cola, zoutjes, kip en rijst op en is het tijd om naar bed.
Catherina en Viem blijven slapen omdat het laat geworden is en omdat Catherina anders nog ver moet reizen.
Alaiza slaapt vannacht bij ons in bed. Die is hardstikke moe.
Maar eens kijken wat we morgen moeten gaan doen. Eerst maar eens uitrusten.
Groetjes aan Nederland vanuit een zonovergoten Mandeau.